Skip to main content

5 sjove måder at bruge ChatGPT: Slip kreativiteten løs i din virksomhed

ChatGPT behøver ikke kun være et seriøst værktøj, der leverer standardiserede tekster og facts. Som virksomhedsejer eller marketingansvarlig kan du også bruge ChatGPT til at puste ekstra liv og humor ind i alt fra interne møder til kundeaktiviteter.
9. januar 2025
5 sjove måder at bruge ChatGPT: Slip kreativiteten løs i din virksomhed
Victor Hegelund
Victor Hegelund
Web- og SEO-ekspert hos Juice Studio. “Jeg elsker alt det tekniske”

1. Lav en rap til dit næste teammøde

At starte et møde med en rap er måske ikke hverdagskost, men det vil med garanti få smilene frem hos dine kolleger.

Prøv at bede ChatGPT skrive en rap på dansk, der indeholder vigtige pointer fra jeres agenda – det kunne være nye KPI’er eller et salgsmål, I skal opnå.

Når du efterfølgende fremfører rappen, bryder du isen og sikrer en mere afslappet atmosfære.
Det kan også være et effektivt middel mod de klassiske “mandags-blues”, fordi dine medarbejdere vil føle, at der sker noget uventet og kreativt.

Brug eventuelt rappen som en fast tradition for at gøre teammøderne til ugens højdepunkt.

Byg videre på rappen

Hvis du vil have ekstra sjov, kan ChatGPT skrive en rap-battle-udfordring til to afdelinger, så I får lidt venlig konkurrence ind på kontoret. På den måde gør du noget kedeligt til et underholdende indslag.

2. Forvandl produktbeskrivelser til små eventyr

Hvem siger, at en produktbeskrivelse skal være tør og faktuel? Ved at invitere ChatGPT til at skrive en kort, eventyrlig historie om dit produkt, skiller du dig ud fra konkurrenterne og overrasker kunderne.

Forestil dig en e-commerce-butik, hvor hvert produkt er beskrevet som helten i sin egen fortælling – det kan gøre både læsning og køb mere mindeværdigt. Særligt hvis du har et blogunivers tilknyttet din webshop, kan du udvide historien og lade kunderne følge produktets rejse fra idé til færdigt produkt.

Dette er ikke kun for sjov – det kan faktisk også skabe mere engagement og loyalitet hos dine kunder.

3. Skab en intern “stand-up comedy” konkurrence

Kolde, hårde facts kan blive lidt trætte i længden, så hvorfor ikke pifte stemningen op med intern stand-up? Lad ChatGPT udarbejde et par morsomme “one-liners” om jeres hverdag, jeres produkter eller jeres branche, som du og dine kolleger kan bruge. På den måde får I trænet den kreative muskel og løsnet op for en mere uformel kommunikation i teamet.

Du kan endda udvide konceptet til en mini-komediefestival på kontoret, hvor I samles en eftermiddag og leverer jeres ChatGPT-inspirerede jokes. Det er en oplagt mulighed for at lære hinanden at kende på en mere personlig og humoristisk måde.

Inddrag flere afdelinger

For at skabe en bredere involvering kan du lade marketingafdelingen skrive jokes om salg, mens salgsafdelingen kaster sig ud i sjove anekdoter om marketing. På den måde kommer der lidt intern “venlig drilleri” i spil.

4. Design et kreativt nyhedsbrev med “fun facts”

Nyhedsbreve behøver ikke kun indeholde seneste tilbud eller nyheder fra virksomheden. Du kan bede ChatGPT om at komme med en liste over sjove fun facts, der relaterer sig til dit produkt eller din branche. Det giver dine læsere et smil på læben og øger sandsynligheden for, at de rent faktisk åbner og læser dit nyhedsbrev – det er god e-mail marketing. Indholdet bliver pludselig mere end blot “endnu en salgs-e-mail”, og du kan skabe en mere personlig forbindelse med dine kunder.

Hvis du er kreativ, kan du også lade ChatGPT foreslå en lille quiz eller gåde, som læserne kan svare på ved at klikke sig videre til din hjemmeside.

5. Udvikl en sjov “ChatGPT-Challenge” på sociale medier

Vil du gerne have mere interaktion på dine SoMe-kanaler? Du kan lancere en “ChatGPT-Challenge”, hvor du beder dine følgere om at kommentere med et emne eller en sætning, og så lader du ChatGPT skrive en sjov historie, limerick eller overskrift ud fra det.

Del resultaterne i stories eller opslag, og lad folk stemme på den mest underholdende eller kreative tekst. Det er en oplagt mulighed for at engagere dine følgere, give dem et grin og samtidig vise, at din virksomhed er åben for nye, legende idéer. Samtidig kan du bruge udfordringen som en måde at teste, hvad dit publikum egentlig reagerer bedst på i form af emner og humor.